Kotee mag zichzelf “Thuiszorgorganisatie van het jaar” noemen.

Kotee is thuiszorgorganisatie van  het jaar

Op donderdag 29 april werden de jaarlijkse awards “Zorgwerkgever van het jaar” uitgereikt. 

Zorgwerkgever van het Jaar is een initiatief van Mediahuis ZORG Magazine. Het gala-event waarop de awards worden uitgereikt, vond dit jaar plaats op 29 april 2021. Dit jaar uiteraard geen grote awardshow, maar een awarduitreking in zeer kleine kring te volgen als digitaal evenement vanop afstand. De awards bekronen organisaties uit de zorgsector in België in 10 categorieën.

Kotee mag zichzelf “Thuiszorgorganisatie van het jaar” noemen. 

De thuiszorgsector wordt geconfronteerd met enkele grote uitdagingen. Zo ervaren we steeds groeiende zorgnoden bij thuiswonende klanten, merken we de nood aan meer sociaal contact, ervaren we dat veel klanten steeds minder kunnen rekenen op hun eigen netwerk,… Kortom als thuiszorgorganisatie wil Kotee daarom meer doen dan enkel de pure basishulpverlening op zich. Een filosofie die nu beloond wordt met een award voor Thuiszorgorganisatie van het jaar. 

Sinds 2020 worden alle thuiszorgdiensten van Motena gebundeld onder de naam ‘Kotee’. “Kotee” maakt duidelijk waar onze thuisdiensten voor staan. Enerzijds zijn we altijd dicht bij de mensen door ons netwerk van diensten en medewerkers. Er is altijd wel iemand ‘in de kotee’. Daarnaast staan we ook dicht bij de leefwereld van mensen. Diensten op maat van hun noden en behoeftes. Dichtbij dus, dat is onze visie!

 Kotee wil meer zijn dan basisdienstverlening. We willen tijdens het moment van hulpverlening ook echt het verschil maken naar de klanten toe. We gaan constant op zoek naar manieren om binnen de bestaande werking nog een extra inspanning te doen. Zo blijven onze medewerkers van de dienst Maaltijden aan Huis ook eten bij onze klanten en kunnen klanten mee met de auto op maaltijdronde. Jammer genoeg ligt deze extra dienstverlening nu even stil vanwege de coronacrisis, maar van zodra het mag gaan we opnieuw van start. Dit soort initiatieven ontstaan bij ons onder de noemer “kleine gestes”. We gaan steeds op zoek naar hoe wij aan de hand van een kleine geste echt een verschil kunnen maken in de dag van de klant. Sinds kort leveren wij bijvoorbeeld met onze dienst Maaltijden aan Huis nu ook broodmaaltijden omdat we voelden dat daar bij onze klanten een grote vraag naar was. 

Naast deze kleine gestes vinden we het ook heel belangrijk dat onze medewerkers ondersteund worden in hun rol als signaalfunctie. Jammer genoeg hebben heel wat van onze klanten amper tot geen netwerk meer. Dan proberen wij die rol een stuk op ons te nemen. Door al onze medewerkers op te leiden rond bepaalde signaalfuncties willen we extra alert zijn en waar nodig de huisarts of andere zorgpartners betrekken. Zo krijgen onze medewerkers opleiding rond het herkennen van signalen van ondervoeding zodat wij op tijd aan de alarmbel kunnen trekken en de nodige ondersteuning mee kunnen helpen opzetten. Als organisatie zijn we ook trots dat we ook in deze moeilijke tijden alle dienstverlening hebben blijven bieden aan onze klanten en zelfs meer, ook heel wat nieuwe klanten hebben kunnen ondersteunen.